„Prawdziwej taktyki nigdy dość!” W zgodzie z tym hasłem, Avernus Software oraz Art Games Studio, wydali niedawno stosunkowo nietypową odsłonę Tower Defense. Nietypową bowiem łączącą w sobie klasykę, ekonomię, strategię, magię i wyśrubowany poziom trudności. Wszystko powołane do życia za pomocą silnika Unity.
Rzućmy okiem na to, co można zauważyć już na zdjęciach i nagraniach z rozgrywki w Ancient Islands. Gra prezentuje się bajecznie. Ręcznie malowane tła w połączeniu z grafiką rodem z kreskówek, sprawiają sympatyczne wrażenie i cieszą oko. Nie dajcie się jednak zwieść cukierkowej oprawie – psikus czeka tuż za kolejna falą!
Jak na gatunek przystało, wrogowie pojawiają się grupami i mkną ku bramom miasta. Lecz na ich drodze, a raczej po jej obu stronach, pojawią się… Tak jest – wieże! Tych są cztery rodzaje. Można ulepszać je aż do piątego poziomu, a odpowiednie ułożenie zapewnia synergię efektów. Jakby tego było mało, każda z nich posiada dwie alternatywne ścieżki rozwoju, co w efekcie daje szeroki wachlarz kombinacji do odkrycia! Jednak, czy to wystarczy by zdobyć miano nietypowej produkcji?
Nic bardziej mylnego. Ancient Island to nauka balansu na rozbujanej żyłce wędkarskiej, tuż nad przepaścią pełną cyklopów. Zgadza się – wyjątkowo nieprzyjemne typy! By ich pokonać należy zadbać o rozwój osady, wydobycie surowców, wymianę handlową, naukę magii oraz sztukę kowalską. W tym samym czasie należy bacznie śledzić nadchodzące hordy i odpowiednio planować obronę. Samo stawianie „wieżyczek” nie zda się tu na nic. Kto pragnie obudować ścieżki tanimi budynkami, niech pierwszy wyłączy Steam i pójdzie grać w bierki. Potwory za nic mają bowiem podstawowy arsenał, a klucz do zwycięstwa leży w umiejętnym obrocie zasobami. Kiedy budować, kiedy sprzedać, jaki efekt będzie najlepszy w danym momencie, a może… Czas na handel?
Złoto, drewno, kamień, mana – z waszych połączonych mocy powstanę ja. Zwycięstwo! Trzy pierwsze służą do stawiania nowych struktur i rozwoju istniejących. Mana pozwala rozpętać piekło. Czary zostały podzielone na defensywne (szybsze leczenie rycerzy, zwiększone wydobycie) oraz ofensywne (burza z piorunami, trucizna lub ogłuszenie). Można by rzec – dla każdego coś czarodziejskiego! Bądźmy jednak szczerzy. Czy istnieje coś lepszego niż gnomy smażone na magicznej błyskawicy?
Czym jeszcze zaskoczy nas Ancient Islands? Gra mocno akcentuje taktyczne podejście do rozgrywki. Z tego względu oferuje aktywną pauzę, którą można uruchomić w dowolnym momencie trwania misji. Pozwala to doszlifować obronę i skoczyć po napój. Lub dwa. Jest to idealna opcja dla osób, które nie lubią się spieszyć i chcą wszystko dokładnie zaplanować. Ponadto gra zawiera mechanizm definiowania schematów taktycznych. Można zdefiniować do pięciu różnych szablonów, według których wieże będą dobierać cele ataku. Zły wybór celu? Nigdy więcej!
Nie rozwija się jednak ten, kto nie zdobywa nowych umiejętności. Wygrana rozgrywka to nie tylko wieczna chwała – no dobra, ktoś to na pewno doceni – ale i punkty osiągnięć, które można przeznaczyć na drzewko talentów. Tym, czym wyróżnia się produkcja Avernus Software, jest rozbudowana sieć ścieżek, która pozwala na dalszą personalizację stylu gry. Maksymalna ilość punktów możliwych do zdobycia nie zezwala na zdobycie wszystkich możliwości. Trzeba zatem eksperymentować. W każdej chwili można zmienić swój wybór, co pozwala bawić się metodą prób i błędów. Każda kampania będzie więc wyglądać inaczej. Jedna rozwinie militaria niczym Napoleon. Inna skupi się na potężnych czarach, by zostać Gandalfem. Wreszcie – zainwestuje w rynek i stanie się ekonomiczną potęgą wszechczasów!
Gra oferuje łącznie czternaście poziomów, rozdzielonych dwoma wyspami. Na każdej z nich można znaleźć unikalne elementy tła, co pozwala uniknąć monotonii. W trakcie potyczek pojawi się także 20-tu unikatowych przeciwników. Warto prześledzić każdego w bestiariuszu – szykują bowiem niemało niespodzianek! Źródła pisane nie ograniczają się jedynie do wiedzy na temat przeciwników. Znajdziemy tam również opisy budynków i czarów. Na końcu każdej z wysp znajduje się boss, który poza dodatkowym wyzwaniem, będzie stanowić… Piękny dodatek do naszych zapisków.
Wreszcie nie mogło zabraknąć osiągnięć Steam. Twórcy zdecydowali się zaimplementować trzydzieści, podzielonych na trzy poziomy rzadkości: brąz, srebro i złoto. Warto powalczyć o wszystkie, gdyż każdy zapewnia bonusy w rozgrywce. Zwiększony przychód drewna, zwiększone punkty obrażeń, zwiększone poczucie ukończenia gry – bezcenne!
Słowa zostały spisane, pliki udostępnione, sklepy otwarte, a monitory włączone. Nie pozostaje zatem już nic innego jak tylko odwiedzić Steam i rzucić nieco kości. Wrogów w Ancient Islands! Do zobaczenia na wyspach!