Od samego początku wiadomo było, że w Escape from Tarkov realizm jest na pierwszym miejscu. Rozwój postaci nie będzie więc prosty i przyjemny. Może to i dobrze? Od jakiegoś czasu gry stają się coraz prostsze – coraz mniej tworzonych jest męczących i irytujących wygórowanym poziomem trudności produkcji pokroju Dark Souls.
System rozwoju ma wiele podobieństw ze znanym i cenionym RPG studia Bethesta The Elder Scrolls V: Skyrim. Umiejętności będą rozwijane poprzez ich bezpośrednie używanie, a zaprzestanie ich stosowania, spowoduje regresję.
Z oficjalnej strony gry wiadomo, że zdolności podzielone będą na pięć kategorii:
- fizyczne (wytrzymałość, siła…),
- psychiczne (odporność na stres, percepcja…),
- praktyczne (barter, modyfikowanie broni, marketing…),
- walki (pistolety, karabiny, karabiny snajperskie, broń biała…),
- specjalne (operacje szturmowe, surowa siła…).
Źrodło: escpaefromtarkow