Radeon i GeForce pracujące razem dzięki DirectX 12?

Premiera Windowsa 10 zbliża się coraz większymi krokami, a wraz z nią zawita na nasze komputery biblioteka DirectX 12, która wprowadzi kilka ciekawy funkcji. Jedną z nich zapowiada się nader ciekawie.

directx-12

Najnowsze API będzie działać zupełnie inaczej niż poprzednie jego wersje, ponieważ na wzór AMD Mantle będzie działać bardzo “niskopoziomowo”. Ten zabieg powinien bardzo ułatwić programistom dostęp do sprzętu, co pozytywnie wpłynie na ilość wyświetlanych klatek w przyszłych produktach przy zachowaniu relatywnie niższych wymagań.

DirectX 12 skrywa jednak większą tajemnice, która to dzięki zdobytym informacjom zostaje rozwiana. Biblioteka ma umożliwić łączenie ze sobą dwóch różnych akceleratorów, czyli kart Radeon i GeForce! Kiedyś próby te zostały podjęte przez producenta odpowiedzialnego za układ Lucid Hydra, nadzorował on prace dwóch układów z różnych stajni, lecz nie działało to idealnie, kulało chociażby skalowanie wydajności.

nvidia-vs-amd

Biblioteka Microsoftu ma zmienić również sposób renderowania konfiguracji wielu GPU. W obecnych technologiach SLI czy Crossfire obecny jest model AFR (Alternate Frame Rendering), gdzie wyświetlane klatki renderowane były naprzemiennie. Nowe podejście do tej sprawy sprowadzi się do użycia  SFR (Split Frame Rendering), gdzie każda klatka jest renderowana przez obydwa układy jednocześnie. SFR nie jest całkowicie nowym podejściem, gdyż pierwszy raz zostało użyte w grze Civilization: Beyond Earth z włączoną obsługą Mantle.

Kolejną nowością w podejściu Multi-GPU będzie zmiana sposobu “sumowania” pamięci. Dotychczas łącząc dwie karty z których każda miała 4 GB, cały czas do naszej dyspozycji było tylko 4 GB, czyli 4 + 4 = 4. API o numerze dwanaście pozwoli na prawidłowe sumowanie dostępnej pamięci, będzie tu obowiązywać model bardziej intuicyjny, a mianowicie 4 + 4 = 8, czyli łącząc dwie karty z 4GB dostaniemy do wykorzystania pełne 8 GB VRAM!

Miejmy nadzieje, że informacje te potwierdzą się w przyszłości, ponieważ dla nas użytkowników niesie to za sobą ogromne korzyści. Na przykład będziemy mogli połączyć dwie karty różnych producentów i cieszyć się wszystkimi technologiami, jakie one oferują, np. chcemy korzystać z Nvidia G-Sync lub FreeSync – nie ma problemu, wystarczy przełączyć się miedzy akceleratorami graficznymi, gdyż wedle doniesień jedna karta będzie działać jako tak zwany “master”, a zadaniem drugiej będzie jej wspieranie swoimi zasobami.

Jedyny haczyk w tej całej historii to fakt, iż obie karty graficzne muszą być całkowicie zgodne z DirectX 12, to jednak raczej nie problem, ponieważ obecnie sprzedawane produkty już spełniają ten warunek, druga sprawa to całkowita zgodność aplikacji z nowym API. Miejmy nadzieję, że w tej kwestii deweloperzy się wykażą i niedługo będziemy mogli cieszyć się dobrodziejstwami owej biblioteki.

 

Źródło: tomshardware
Fot.: tomshardwareoyster.ignimgs

Podziel się ze znajomymi: