Na specjalne zaproszenie do Microsoftu przyjechał serwis Digital Foundry w celu zobaczenia Project Scorpio, czego efektem jest całkiem obszerny artykuł.
Całość jest tak potężna jak zapowiadano i zdecydowanie miażdży konkurencyjne PlayStation 4 Pro. Jak to się jednak prezentuje w szczegółach?
Project Scorpio | Xbox One | PlayStation 4 Pro | |
---|---|---|---|
Procesor | 8-rdzeniowy procesor ×86 o częstotliwości taktowania 2,3 GHz. | 8-rdzeniowy zmodyfikowany procesor Jaguar o częstotliwości taktowania 1,75 GHz. | 8-rdzeniowy procesor Jaguar o częstotliwości taktowania 2,1 GHz. |
Układ graficzny | 40 jednostek obliczeniowych o taktowaniu 1172 MHz | 12 jednostek obliczeniowych GCN o taktowaniu 853 MHz (913 MHz w przypadku Xboksa One S) | 36 jednostek obliczeniowych o taktowaniu 911 MHz. |
Pamięć RAM | 12 GB GDDR5 | 8 GB DDR3/32 MB ESRAM | 8 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 326 GB/s | DDR3: 68 GB/s ESRAM 204 GB/s (Xbox One S 219 GB/s) |
218 GB/s |
Dysk twardy | 1 TB | 500 GB, 1 TB, 2 TB | 1 TB |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-Ray | Blu-Ray (Xbox One S 4K UHD) | Blu-Ray |
Jak widzimy w powyższej tabeli, przewaga technologiczna Project Scorpio nad konkurencją jest znaczna. Układ graficzny ma być wyposażony w technologię Direct3D 12, co dodatkowo odciąży procesor od generowania poleceń dla GPU. Zamiast tysięcy instrukcji, wystarczy wygenerowanie 9 czy 11. Jak więc sami widzicie – różnica jest olbrzymia.
Poza tym GPU będzie działało z mocą 6 TF, czyli większą niż w przypadku Xboxa One (1,35 TF) czy PlayStation 4 Pro (4,2 TF).
Z 12 GB pamięci RAM aż 4 GB zostanie zarezerwowane dla systemu, choć w ogólnym rozrachunku wciąż wynik ten jest lepszy niż w Xboksie One (3 GB) i PlayStation 4 (3,5 GB).
Skupmy się jednak na efektach tej mocy, a one zapowiadają się oszałamiająco. Na pokazie uruchomiono Forzę Motorsport 6 (a raczej jej demo, czyli ForzaTech) w rozdzielczości 4K, a sama gra działała w 60 klatkach na sekundę. Biorąc pod uwagę, że obecne konsole w niektórych grach mają problem z utrzymaniem stałych 30 fps w rozdzielczości 900p, to jest to kolosalny postęp. Układ graficzny w czasie prezentacji działał z wykorzystaniem 60-70% mocy. Trzeba też jednak wziąć pod uwagę, że jest to specjalnie przygotowana sekwencja na pokaz, być może obcięta z zawartości, a sam silnik był tworzony właśnie pod Xboksa One.
Chociaż całą istotą Project Scorpio jest umożliwienie rozgrywki w 4K, to gigant z Redmond nie zapomniał o graczach, którzy nie mają takich telewizorów. Możliwym będzie wybieranie więc, czy chcemy się cieszyć piękniejszą grafiką w 4K, czy może stabilniejszą rozgrywką w 1080p. Warto też wspomnieć, że wszystkie wcześniej wydane gry będą od razu miały możliwość uruchomienia w 4K, chociaż z działaniem tych gier może być różnie. Microsoft zostawia jednak wolną furtkę deweloperom w celu wydania stosownych łatek.
Podsumowując, jesteśmy świadkami ewolucji na rynku konsol i na tę chwilę wydaje się, że to Microsoft posiada lepszą, mocniejszą konsolę.
Stabilna rozgrywka w rozdzielczości 4K może zachęcić do kupna nowego Xboksa, chociaż tutaj znowu trzeba wrócić do ceny. Według Microsoftu ma być ona przystępna, pytanie tylko, co to znaczy, szczególnie kiedy mamy do czynienia z taką technologią. Więcej informacji poznamy podczas czerwcowych targów E3, które dzięki temu zapowiadają się jeszcze bardziej interesująco.
Źródło, fot.: Eurogamer