Recenzja: PXN V10 – niedroga kierownica ze manualną skrzynią biegów

Logitech czy Thrustmaster? A co powiecie na PXN? Sprawdźcie model V10, czyli budżetową propozycję z manualną skrzynią biegów z 2022 roku.

Na początek specyfikacja:

  • Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox Series X, Xbox Series S, Xbox One
  • Łączność: Przewodowa
  • Interfejs: USB
  • Kąt obrotu kierownicy: 900°
  • Liczba przycisków: 13
  • Przyciski funkcyjne: D-Pad, przyciski Χ/O/☐/△, przycisk share, przycisk menu, przycisk view
  • Zmiana biegów: łopatki, sekwencyjny drążek
  • Pedały: gaz, hamulec, sprzęgło
    – Dedykowana aplikacja
    – Możliwość konfiguracji przycisków
    – Regulacja czułości pedałów
  • Dołączone akcesoria: zasilacz, zestaw montażowy, okablowanie

Co wybierze amator symulatorów samochodowych? Najchętniej zestaw ze sprzęgłem i manualną skrzynią biegów. A co jeśli jest on tańszy od konkurencji? Taki zestaw zaproponował PXN.

Zacznijmy od tego jak wygląda kierownica:

Prosty, ładny design. Według mnie, nie ma się do czego przyczepić. Kierownica jest bardzo lekka – waży jedynie 570 gramów. Została w całości wykonana z plastiku i aluminium, i jest obszyta syntetycznym „zamszykiem”, przyjemnym w dotyku. Na przednim panelu znajduje się aż 13 przycisków i tu przyznaję, nieszczególnie ten panel mi się podoba, szczególnie nie wpadły mi w oko trzy białe przycisku, które odstają od reszty. Przyciski mają wyraźny „click”, za co plus.

To, co jeszcze nie przypadło mi do gustu to łopatki. Są cienkie, wciskając je mamy wrażenie, że się wyginają, zdarzyło mi się też w nie uderzać palcem podczas jazdy. Mogli zrobić to lepiej, ale jak dla amatora – jest OK. Lepsze taki zestaw niż pad czy klawiatura, wiadomo!

Jeśli chodzi o podstawkę, to jest standardowa. Nie jest duża, przez co wpasuje się niemal w każde biurko. Od spodu znajdują się gumki, dzięki którym łatwo nie zniszczymy blatu. A trzeba zaznaczyć, że kierownica ma moc. Z tyłu znajdziemy panel do przełączania stopni rotacji – 270 lub 900 stopni. Jest też wejście na podłączenie pedałów i skrzyni., zasilacza oraz USB do podłączenia konsoli.

Pedały… co tu dużo mówić. Są wykonane bardzo solidnie. Są trochę lekkie, ale nie przeszkadza to jakoś w jeździe, jeśli się je dobrze ustawi. To co jeszcze można ustawić to siłę nacisku na każdy z pedałów, przy użyciu nakrętki przy sprężynach.

Kilka słów o shifterze jeszcze. Jest zrobiony głównie z plastiku, z dodatkiem aluminium. Podobnie jak reszta zestawu, jest lekki, ale to w niczym nie przeszkadza. Jest mały, poręczny, przyjemny w dotyku. Biegi wbija się komfortowo, choć nie ukrywam, że mogłoby być lepiej, jeśli chodzi o płynność. Dodatkowo, na górze panelu znajdują się dwa przyciski – parking brake i lo/hi, które możemy dowolnie zaprogramować w zależności od gry.

Teraz coś o użytkowaniu.

Jest dobrze. Force feedback jest bardzo silny, czasem trzeba się mocno nasiłować, gdy polatamy furą w Forza Horizon. Wibracje także są bardzo silne, osobiście musiałem schodzić z ustawień, bo były wręcz zbyt mocne, podobnie z FF. To, co przykuło moją uwagę, to fakt, że kierownica nie jest jakaś precyzyjna. Czasem zdarzało się, że robiła jakiś ruch w niezrozumiały dla mnie sposób. Być może to zależy od gry. Testowałem kierownicę m.in. w BeamNG, Forza Horizon, American Truck Simulator.

Podsumowując, kierownica jak za tę cenę jest OK. Mogłaby być wykonana z lepszych materiałów, mogłaby być większa… Co więcej, wydaje mi się głośniejsza od konkurencji, ale coś za coś. Jak dla kogoś, kto wkracza w świat simracingu myślę, że będzie wystarczająco dobra. Dla bardziej zaawansowanych – są według mnie sensowniejsze propozycje.

Podziel się ze znajomymi: