Standardowe pedały pozostawiają wiele do życzenia, przynajmniej te dołączane do tańszych modeli kierownic. W zestawie z T150 Force Feedback znalazły się lekkie, wykonane w całości z plastiku, dwa pedały – gaz i hamulec. Były tak lekkie, że trzeba było je dociskać do podłogi lub położyć na gumie, żeby się nie przesuwały. Co w przypadku, gdy pod lewą nogą chcemy mieć sprzęgło? Wtedy trzeba pomyśleć nad zakupem Thrustmaster T3PA, a żeby sprzęgło się do czegoś przydało, warto uzbroić się w shifter TH8A.
Wykonanie
T3PA to najtańsze pedały ze sprzęgłem w ofercie producenta. Wyżej od nich jest już tylko model T3PA-PRO, który oczywiście jest przeznaczony dla najbardziej zapalonych kierowców. Różnice widać od razu i to nie tylko w cenie. Pedały T3PA zostały wykonane z wytrzymałego, twardego plastiku, który nie ugina się pod naciskiem. Nakładki zaś są zrobione z wypolerowanego metalu. Na każdym z nich jest umieszczone logo Thrustmastera. Od spodu znajdują się oczywiście gumowe pady, które mają zapobiegać przesuwaniu się pedałów po podłodze. Spisują się na medal, ale to w dużej części zasługa ich wagi. Są też otwory na montaż do kokpitu, jeśli ktoś wciągnie się na dobre w świat simracingu i będzie miał warunki ku temu, żeby go stworzyć.
[su_slider source=”media: 13210,13209,13208,13207,13204,13205,13206,13201,13202″ limit=”100″ link=”lightbox” width=”800″ height=”600″ title=”no” autoplay=”3888″]
Użytkowanie
Największą zaletą pedałów Thrustmaster T3PA jest to, że praktycznie dowolnie można dopasować je do własnych preferencji. Dzięki temu można np. przesunąć hamulec i gaz do siebie, co pomoże podczas heel-and-toe. Oprócz tego pedał gazu możemy przesunąć o jedno „oczko” w dół. Konfiguracje przedstawia poniższa grafika:
Przy wspomnianej technice heel-and-toe może pomóc również szerszy pedał hamulca. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wymienić „stockowe” nakładki na inne. Każdy z pedałów ma inną siłę nacisku. Według oficjalnej strony producenta wygląda ona następująco:
- gaz – około 2,5 kg,
- hamulec – około 10 kg,
- sprzęgło – około 5 kg.
Siła nacisku w przypadku hamulca została podana w domyślnej konfiguracji, czyli bez Conical Rubber Brake Mod. Z modem wynosi ona, w zależności od ustawienia, od 15 do 25 kg.
Czym jest wspomniany mod? To stożkowaty kawałek gumy przymocowany do metalowej płytki. Umieszczony pod pedałem hamulca ogranicza zakres jego ruchu. W praktyce oznacza to nic innego jak większy opór oraz mniejszy czas reakcji. W zależności od preferencji można ustawić tak, że hamulec zadziała ze stuprocentową siłą po wciśnięciu go np. do połowy. Jego działanie przedstawia poniższa grafika:
Osobiście wybrałem domyślną siłę nacisku i nie używam moda. Hamulec sam w sobie ma wystarczający opór i zapewnia realistyczne działanie.
Podsumowanie
T3PA to dobry sprzęt dla tych, którzy potrzebują sprzęgła i nie celują w najwyższą półkę. Pedały Thrustmastera są szerokie, stabilne, wytrzymałe, a do tego można je dostosować, bez najmniejszego problemu, do własnych potrzeb. Co więcej, T3PA współpracuje z kierownicami: T300, T500, TX Racing Wheel, Ferrari 458 Spider Racing Wheel oraz T150. Jedynym minusem, który zauważyłem i czasem trochę przeszkadzał, jest to, że sprężyna pod pedałem gazu zaczęła skrzypieć. Myślę jednak, że łatwo można sobie z tym poradzić. Potencjalni klienci muszą liczyć się z wydatkiem rzędu 450 zł.
Sprzęt na potrzeby recenzji dostarczyła firma Thrustmaster. Dziękujemy!